Monday 7 January 2013

MULTIMEDIA

4.1 Konsep Multimedia
4.1.1.1 Tentukan multimedia.
Multimedia adalah maklumat persembahan dengan menggunakan gabungan teks, audio, video grafik, dan animasi.
4.1.2.1 Mengenal pasti penggunaan multimedia dalam pelbagai bidang.
Multimedia telah memainkan peranan yang penting dalam bidang-bidang lain, seperti perniagaan, seni, perubatan, dan kejuruteraan. Dalam perniagaan, aplikasi multimedia digunakan dalam produk pengiklanan. Banyak syarikat kini membangunkan dan mengedarkan katalog dalam bentuk CD-ROM kerana ia adalah lebih menarik kepada pengguna. Dalam seni, artis menggunakan elemen multimedia dengan menggabungkan lukisan dan animasi. Dalam bidang perubatan, doktor boleh mempraktikkan atau dilatih dalam melaksanakan pembedahan berisiko tinggi dengan pembedahan maya. Dalam kejuruteraan Berbantu Komputer Rekabentuk atau CAD digunakan. Dengan menggunakan aplikasi ini, jurutera boleh melihat reka bentuk dari banyak aspek dan memperbaiki sebelum pengeluaran.


4.1.3.1perbezaan antara ciri-ciri multimedia linear dan bukan linear.

LINEAR interaktiviti
Dalam interaktiviti linear, pengguna berinteraksi dengan aplikasi multimedia tanpa mengawal kemajuan kandungan. Dalam erti kata lain, pengguna penerima pasif kandungan multimedia kebanyakan masa.
Kandungan linear biasanya disusun dalam urutan. Satu contoh kandungan multimedia linear adalah filem.
Walaupun filem menggunakan gabungan audio, grafik dan animasi, pengguna tidak mempunyai kawalan ke atas urutan peristiwa.

BUKAN LINEAR interaktiviti
Tidak seperti interaktiviti linear, non-linear interaktiviti membolehkan pengguna untuk berinteraksi dengan kandungan menurut apa yang dikehendaki pengguna daripada kandungan. Dalam erti kata lain, ia adalah komunikasi dua hala.
Pengguna boleh mengawal perkembangan dan jujukan kandungan multimedia dengan menggunakan butang atau penghubung (link). Bukan linear interaktif menggunakan alat seperti "hiperteks" untuk menyambung perkataan atau frasa ke skrin yang lain.
Satu buku elektronik dengan link ke skrin lain dianggap sebagai mempunyai kandungan multimedia bukan linear. Hipermedia juga digunakan dalam interaktiviti bukan linear. Alat ini adalah serupa dengan hiperteks.
Walau bagaimanapun, ia menghubungkan kepada unsur-unsur media yang berbeza seperti audio dan video.

4.1.4.1bandingkan dan kontras medium penyampaian untuk aplikasi multimedia:
  • berasaskan web
Multimedia berasaskan web adalah gabungan teknologi multimedia dan teknologi internet. Multimedia berasaskan web adalah popular pada masa kini.
Pada masa lalu, laman web telah dipenuhi hanya dengan teks dan grafik statik kerana terdapat masalah dalam memuat turun fail multimedia yang besar melalui Internet. Memuat turun fail video boleh mengambil masa yang lama kerana ia adalah besar.
Kini, dengan kemajuan kedua-dua teknologi, kebanyakan halaman web mengintegrasikan unsur-unsur seperti teks, grafik, audio video, dan animasi.

Unsur-unsur dinamik membuat proses mengedarkan maklumat melalui internet lebih menarik dan berkesan kepada pengguna.

Terdapat banyak perisian multimedia termasuk plug-in, pemain dan pelayar yang digunakan di Internet. Perisian ini membolehkan lebih baik kualiti program multimedia yang akan disimpan dan dilihat.
Perisian Plug-in @ Pelayar Player • Flash Pengarah Frontpage Jawa Flash Player Media Player Internet Explorer Firefox
CD berasaskan

CD seperti CD-ROM (Cakera padat hanya boleh membaca memori) telah digunakan untuk menyimpan dan menyampaikan kandungan multimedia.
CD biasanya digunakan dengan komputer. Satu peningkatan CD-ROM adalah cakera Blu-ray yang boleh menyimpan kualiti video yang lebih baik.


Walau bagaimanapun, masalah utama dalam menggunakan CD-ROM sebagai medium itu, ia boleh menjadi mahal kerana ia mengambil masa yang lama untuk menghasilkan program multimedia yang lengkap.

No comments:

Post a Comment