Monday 24 September 2012

MAKSUD ICT


1.1.1.1 Tentukan ICT.

ICT merupakan teknologi yang diperlukan untuk pemprosesan maklumat, khususnya, penggunaan komputer elektronik, peranti komunikasi dan aplikasi perisian untuk mengubah, menyimpan, melindungi, memproses, menghantar dan mendapatkan maklumat dari mana-mana, bila-bila masa.

MAKLUMAT
Maklumat merujuk kepada pengetahuan yang diperolehi daripada pembacaan, kajian, penyiasatan atau penyelidikan. Alat untuk menghantar maklumat telefon, televisyen dan radio. Maklumat adalah pengetahuan dan membantu kita memenuhi tugasan harian kita.

KOMUNIKASI

Komunikasi adalah satu perbuatan menghantar mesej. Ia adalah satu proses di mana maklumat ditukar antara individu menggunakan simbol, tanda atau interaksi verbal. Komunikasi adalah penting dalam usaha untuk menimba ilmu.

TEKNOLOGI

Teknologi ialah penggunaan pengetahuan, pengalaman saintifik, dan sumber untuk mewujudkan proses produk yang memenuhi keperluan manusia. Teknologi adalah penting dalam komunikasi.


1.1.1.2 Jelaskan evolusi ringkas komputer.


KOMPUTER GENERASI

GENERASI PERTAMA (1940-1956)

1hb. komputer generasi besar, lambat, mahal dan sering tidak boleh dipercayai. Pada tahun 1946, dua rakyat Amerika, Presper Eckert dan Willian Mauchly membina ENIAC (Penyepadu Elektronik Berangka dan Komputer). Ia menggunakan tiub vakum dan bukannya suis mekanikal MARK 1.

Pada tahun 1951, Eckert dan Mauchly membina UNIVAC, yang boleh mengira pada kadar 10,000 samping sesaat.

Ciptaan baru perkakasan yang diperlukan dengan teknologi komputer baru. Antara mereka adalah tiub vakum, kad tebuk, pita magnetik.

Masalah: • tiub vakum menjana banyak haba menyebabkan banyak masalah dalam peraturan dan kawalan suhu iklim tiub juga dibakar kerap orang yang mengendalikan komputer tidak tahu bahawa masalah ini adalah di dalam mesin pengaturcaraan

GENERASI KEDUA (1956-1963)

Penciptaan transistor mencetuskan pengeluaran 2. generasi. Transistor adalah alat-alat kecil gunakan untuk memindahkan isyarat elektronik seluruh resister. Berbanding dengan teknologi perkakasan lain, transistor mempunyai banyak kelebihan seperti: transistor adalah lebih kecil daripada tiub vakum mereka tidak memerlukan masa sehingga panas yang digunakan kurang tenaga menjana haba lebih kurang lebih cepat dan lebih dipercayai

GENERASI KETIGA (1964-1971)

Dalam ke-3. era generasi, IBM siri 370 telah diperkenalkan pada tahun 1964. Ia datang dalam beberapa model dan saiz. Ia telah digunakan bagi program perniagaan dan saintifik. Model komputer lain yang diperkenalkan CDC 7600 dan B2500.

Pembangunan litar bersepadu (IC) isyarat permulaan 3. generasi. Cip silikon telah dikeluarkan pada tahun 1961. Kemudian datang teknologi IC, yang telah mengurangkan saiz dan kos komputer. Ia adalah litar elektronik yang lengkap pada cip kecil daripada silikon yang juga dikenali sebagai konduktor separa. Selain daripada itu, Memori Teras Magnetik telah digantikan oleh peranti yang dipanggil mikrocip. Juga 256 bit RAM pertama diperkenalkan dan ia adalah asas untuk pembangunan RAM bit 1K.

Kelebihan:
Satu konsep baru dalam generasi ini ialah bahawa keluarga komputer yang membolehkan komputer untuk dinaik taraf dan diperluas seperti yang diperlukan. • cip silikon adalah dipercayai, padat dan lebih murah. Perkakasan Jual & perisian berasingan yang mencipta industri perisian. industri perkhidmatan pelanggan berkembang (cek tempahan dan kredit)

GENERASI KEEMPAT (1971 - KINI)

Pertumbuhan industri komputer maju teknologi ciptaan komputer. Terdapat banyak jenis model komputer seperti Apple Macintosh, IBM, DELL & ACER.

Pada tahun 1971, Intel mencipta mikropemproses pertama. Pada tahun 1976, Steve Jobs membina komputer Apple yang pertama. Kemudian, pada tahun 1981, IBM memperkenalkan komputer pertama peribadi.

Semasa 4. generasi, teknologi perkakasan seperti cip silikon, mikropemproses dan peranti storan dicipta. Mikropemproses adalah cip yang dibangunkan untuk memori komputer dan logik.

Mikropemproses adalah litar bersepadu besar-besaran yang mengandungi beribu-ribu transistor. Transistor mampu melaksanakan semua fungsi CPU komputer.

Kelebihan: Komputer menjadi 100 kali lebih kecil berbanding Keuntungan komputer pertama dalam kelajuan, kebolehpercayaan dan penyimpanan kapasiti peribadi & industri perisian meledak

GENERASI KELIMA (KINI & BEYOND)

Ke-5. generasi teknologi terlebih dahulu dan masih pembangunan untuk menjadi lebih cekap. Ciptaan teknologi perkakasan baru telah berkembang dengan pesat termasuk banyak peranti komputer lain seperti cip silikon, pemproses, robotik, sistem realiti maya pintar & program yang menterjemahkan bahasa

 ERA BARU KOMPUTER

Selepas 5. generasi komputer, teknologi telah menjadi lebih maju, moden & canggih. Ciptaan terbaru dalam Komputer Super Komputer Mainframe, Komputer Mini, Komputer Peribadi & Komputer Bergerak.

Dalam era baru komputer, sistem pakar seperti tele & ucapan-pengiktirafan sistem telah dicipta sebagai sebahagian daripada alat komunikasi.

2 comments:

  1. salam.. mksud ict awk amik ktner? blh bg rujukan x?

    ReplyDelete
  2. Minx maaf lmbat reply..saye jumpe mnde2 nih semue dlm satu buku..tapi saye dah lupe ape name buku tu..mase tuh saye form 5 wat mnde nih..so da lupe lhaa..sorry

    ReplyDelete