Monday 7 January 2013

4.1.5.1 Mengenal pasti elemen multimedia:
 

 teks
Teks adalah elemen asas multimedia. Ia melibatkan penggunaan jenis teks, saiz, warna dan warna latar belakang.
Dalam aplikasi multimedia, media lain atau skrin boleh dikaitkan melalui penggunaan teks. Ini adalah apa yang anda panggil Lembing.
Untuk menghasilkan program multimedia yang berkesan terdapat tiga perkara yang perlu dipertimbangkan. Mereka adalah: Kedudukan teks pada skrin. Panjang mesej Dan kebolehbacaan teks.



grafikGrafik membuat aplikasi multimedia yang menarik. Mereka membantu untuk menggambarkan idea-idea melalui gambar masih. Terdapat dua jenis grafik yang digunakan: bitmap (grafik cat) dan vektor (cabutan grafik).
Imej bitmap adalah imej sebenar yang boleh ditangkap dari peranti seperti kamera atau pengimbas.
Grafik vektor dilukis pada komputer dan hanya memerlukan jumlah memori yang kecil. 

• audioSatu aplikasi multimedia mungkin memerlukan penggunaan percakapan, muzik dan kesan bunyi. Ini dipanggil audio atau unsur bunyi. Terdapat dua jenis asas audio atau bunyi: audio analog dan digital.
Audio analog merujuk kepada isyarat bunyi asal. Audio digital merujuk kepada pensampelan digital bunyi sebenar. Bunyi yang digunakan dalam multimedia audio digital.
Kami boleh merakam fail audio analog. Kita boleh menggunakan editor audio khas seperti Sound Forge untuk menukar fail audio analog ke dalam fail audio digital.
 

• VideoVideo memberikan impak yang kuat dalam program multimedia. Dalam aplikasi multimedia, video digital semakin popular kerana sebab-sebab berikut: • klip video boleh diedit mudah fail video digital boleh disimpan seperti mana-mana fail lain dalam komputer dan kualiti video masih boleh dikekalkan fail video boleh dipindahkan dalam rangkaian komputer ia membolehkan penyuntingan bukan linear di mana-mana bahagian video
Walau bagaimanapun, fail-fail video digital adalah besar dalam saiz.
Memindahkan fail-fail ini boleh mengambil masa yang lama terutama apabila menggunakan Internet. 

• animasiAnimasi adalah satu proses membuat melihat imej statik seperti ia bergerak. Dalam multimedia, animasi digital digunakan. Animasi digital boleh dikategorikan kepada dua kawasan yang luas: 2D (2 Dimensi) dan 3D (3 Dimensi) animasi.
Animasi 2D merujuk untuk mewujudkan pergerakan dalam objek asas. Objek dimasukkan ke dalam situasi kedudukan atau pelbagai dan mempunyai pergerakan pada skrin.
3D animasi merujuk untuk mewujudkan pergerakan objek tiga dimensi digital dari gambar. Pergerakan seperti berputar dan terbang merentasi skrin adalah beberapa sampel animasi.


No comments:

Post a Comment